Blyde River Wilderness Lodge

Copyright © All Rights Reserved

BLYDE RIVER

WILDERNESS LODGE

Øverst til høyre finner dere bildene jeg ble aller mest fornøyd med

Til høyre for hver av dagene ligger alle bildene jeg har plukket ut fra den aktuelle dagen.

Nå skulle vi til Blyde River og vi satte oss i minibussen som skulle kjøre oss dit. Turen var ikke lang, men alle var ganske slitne etter lange, dager, masse opplevelser og dårlig søvn.

Hele gjengen slokna, men da vi nærmed oss så måtte vi inn på det jeg vil kalle afrikanske berg-og-dalbane-veier igjen.

Da våknet vi kjapt opp og var etter en kort tid fremme ved dette nydelige stedet.

Dag 6 fortsetter:

Etter å ha bodd i bushen i tre dagen så var det en eneste ting som stod i hodet mitt: DUSJ!!!!

Vi fikk utdelt rom/hus og da var det bare å slenge tingene inn og ta en etterlengtet dusj...fyttikatta så jævlig deilig det var!!!

Da jeg var ferdig med å susje og gikk inn i rommet så tok jeg en titt ut vinduet og fant ut at jeg hadde fått brsøk.

Uten for stod det en gjeng med Bushbucks og gresset.

Jeg fikk kastet på meg noen filler for disse skapningene hadde jeg aldri sett før så da måtte jeg få tatt noen bilder. Dette var ikke en skeptisk gjeng så jeg kom ganske nære. Det er jo ville dyr så jeg gikk jo ikke akkurat bort og klappet dem.....

Siden jeg først hadde kameraet med meg så tok jeg like godt en tur rundt på området for å gjøre meg kjent og se om det var noe spennende å ta bilder av.

Det første jeg fant var et ganske funky insekt i fargen blå og selvfølgelig må man jo ha 4 vinger for å fly rundt i Afrika...hahaha.

Som alle andre steder i afrika så rasler det i løv, busker og kratt. I 99% av tilfellene er små øgler eller store insekter og ikke slanger.

Sånn var det heldigvis her også. Jeg fant en del firfisler og insekter, men la etter hvert bort kameraet, nøt en god middag og la meg i en god seng. Det var etterlenget etter å ha ligget i fosterstilling på hardt dekke i tre netter. Jeg sov som en stein den natta!

Dag 7:

Ny dag og nye muligheter. Denne dagen skulle vi til Khamai Reptile Centre og fokuset skulle ligge på de litt mindre dyrene.

Vi satte oss i bilen og suste avgårde!

Jeg måtte flire litt når vi skulle inn på reptilsenteret for det første som møtte oss var hodet til en struts som strakk hodet over kanten på en mur som var satt. De ser jo ikke akkurat glupe ut ;)

Første sak på listen var skorpion. Vi hadde jo sett dette ute i det fri og da føltes det rart å stå og ta bilde av den inne i et mørkt rom. Det jo ikke lett å få fine bilder med lite lys!

Vi gikk etterhvert ut og skulle få sett på en utrydningstruet edderkopp som het "golden brown baboon spider". Er ikke akkurat så veldig fan av edderkopper, men den gjorde seg hvertfall fint på bilde.

Neste dyr som skulle på fremvisning var en skjeggagam. Den poserte fint og har jo, syns jeg hvertfall, fine detaljer som er kult å få bilde av.

Nå var de kameleonen sin tur. Vi har så heldige at vi skulle få se den spise. Da skal jeg si deg kameraene fikk kjørt seg. Alle sammen satte kameraene på full guffe for alle ville ha bilde av kameleonen med tungen ute. Jeg fikk det til til slutt, men jeg må si at jeg syns det ser litt makabert ut.....

Vi skulle nå få oppleve en slange som heter "puff adder", hvesehuggorm på norsk. Litt skeptisk til slanger, men vi var på god avstand og den skulle også bli matet. Så vi så hele prosessen fra den hugget til og at den slukte i seg musen hel.

På vei tilbake stoppet vi opp for å se på noen små øgler som kalles "giant plated lizards". Vi fikk vite at de elsket å få blomster. Så guiden hadde funnet frem noen, matet dem og de gikk bananas. Det ga oss noen morsomme bilder!

I lunchen så fikk besøk av noen aper og papegøyer. Det var ganske klart at disse hadde fått mat før for det var ikke så lett å spise i fred, men vi fikk det til på et vis ;)

Etter lunch så skulle vi få hilse på farlige dyr. Han hadde lagt frem kasse etter kasse og den ene var farligere enn den andre:

- Boomslange

- Grønn Mamba

- Sort Mamba

De gjør seg fint på bilde, men jeg skalv litt på hånda når jeg tok bilder. Heldigvis så var jeg stødig nok til at jeg fikk noen bilder som dugde....

Vi var ikke helt ferdig med farlige slanger for nå skulle vi få se kobrashow. Vi la oss på bakken og fikk sett kobraen som spente ut ribbeina og viste seg i sin velkjente positur.

Vi hadde pløyd gjennom programmet litt før tiden og fikk sett noen ekstra slanger:

- Melkesnok

- Corn Snake

- Taiwaneese Beauty Snake

Så gikk turen hjemover til campen til avslapning og god middag.

Dag 8:

Denne dagen måtte vi grytidlig opp, men jeg var kommet inn i rytmen og det gikk greit.

Dette var dag jeg hadde sett frem til for dette var dagen hvor vi skulle opp i luften og få se sør-afrika fra et annet perspektiv.

Vi skulle opp i noen små bantamfly og fly tre og tre av gangen. Men pilotene gjorde flyene klare så ble vi stående og vente. Da kom plutselig en av pilotene bort til meg og lurte på hva jeg veide. Han fulgte meg bort til en badevekt som stod inne i hangaren. Jeg gikk på og piloten sa ikke så veldig mye, men gikk bort til sine kollegaer.

Han kom bort til meg igjen etter det som for meg virket som en evighet og ga meg de kjedelige nyhetene: "du er for tung for flyet!"

Jeg holdt jo faen meg på å klikke i vinkel, men klarte å holde meg i skinnet. De begynte å ta litt telefoner rundt for å sjekke om det fantes noen piloter i nærheten som hadde et større fty....

Første pulje satte seg inn i flyene, tok av og fløy bort mot noen fjell i nærheten og skulle fly over et "big five område" på vei tilbake....

Mens de hadde vært på tur så hadde jeg mottatt gode nyheter. De hadde sporet opp en pilot som hadde et større fly. Jihaaaaaa ;)

Jeg satte meg inn i flyet og du trenger ikke en rakettforsker for å finne ut at jeg ikke passet inn i flyet. Kom meg ikke ned i setet og det var absolutt ikke plass til bena, men det gjorde ingenting for jeg skulle endelig komme meg opp i lufta!

Det ble ikke mange bilder fra da jeg var opp i lufta av to grunner; det var ikke så lett å få til gode bilder og i tillegg så var det utrolig deilig å bare nyte utsikten.

Vi suste etterhvert hjemover og siden vi hadde startet dagen så tidlig så fikk vi en lang og deilig ettermiddag på campen.

Dag 9:

Som utpreget B-menneske så var det deilig å sove lenge denne dagen. Vi skulle bli plukket opp for å dra til et nytt sted kl. 10 så frokosten var ikke før kl. 8 denne dagen.

Ved frokosten så ble jeg fortalt det var noen flodhester som hadde holdt et skikkelig leven på natten. De holdt visst fortsatt på på morgenkvisten.

Så etter frokosten gikk jeg og hentet kameraet mitt og fant flodhestene i elven rett nedfor huset jeg bode i.

Det var far, mor og barn som koste seg i elva.

Det var flere andre som også kom ned for å ta litt bilder. Vi ble ganske stressa for flodhestene dukket under vann og vi klarte ikke å se helt hvor de var på vei hen. Vi rygget noen meter unna vannkaneten.

Etter fotosessionen så var det bare å pakke sekken igjen for nå skulle vi videre til Umkumbe.